رابط کاربری شیائومی
با رابط کاربری شیائومی بیشتر آشنا شوید

رابط کاربری شیائومی یا MIUI یک فریم است که شیائومی آن را روی اندروید قرار داده است. این رابط سبک بصری جدید و ویژگی های بیشتری را به اندروید افزوده است. MIUI مخفف عبارت انگلیسی MI user Interface می باشد. این رابط کاربری بیش از 400 میلیون کاربر در کل دنیا دارد. این رابط ظاهری زیبا و جذاب دارد که به وسیله ی آن می توانید به تم های مختلفی دسترسی پیدا کنید، تنظیمات شخصی سازی زیادی را تجربه کنید و از نرم افزار های MIUI نیز که بسیار متنوع و کاربردی هستند استفاده کنید.

Download: MIUI 12 stable update rolling out to several Xiaomi, Redmi and  POCO devices

مقایسه ی رابط کاربری شيائومی (MIUI) با سامسونگ (One UI)

هر برند تولید کننده ی موبایل، از پوسته های شخصی برای تنوع بخشیدن به ظاهر نرم افزاری موبایل استفاده می کند. که این پوسته های شخصی، رابط کاربري نام دارد. هر کدام از رابِط ها جدای از تنوع ظاهری که به موبایل می بخشند، دارای امکانات زیادی نیز هستند. اکنون می خواهیم به مقایسه رابط کاربری شيائومی و سامسونگ بپردازیم.

رابط کاربری سامسونگ One UI نامیده می شود. رابط کاربری شیائومی نیز MIUI نام دارد.

تفاوت ظاهری:

در این مقایسه، قبل از هر چیزی باید به تفاوت های ظاهری این دو نوع رابط بپردازیم. هر کدام از این رابط ها از تصویر پس زمینه ی خاص خود بهره می برند. شيائومی تصاویر پس زمینه از زمین و مریخ دارد. سامسونگ نیز دارای پس زمینه های متحرک است و دارای یک قابلیت به نام Dynamic Wallpaper هم می باشد که هر وقت قفل گوشی باز شود، تصویر پس زمینه تغییر می کند.

نوع و شکل آیکون ها برای نرم افزار ها، در هر گوشی شکل ظاهری متفاوتی دارند. دسترسی و چیدمان نرم افزار ها هم باهم تفاوت دارند. در شیائومی شما در همان صفحه ی اول به تمامی نرم افزار ها دسترسی دارید، اما در سامسونگ باید که بعد از باز کردن قفل، صفحه را به سمت پایین بکشید تا به منو دسترسی داشته باشید.

نوتیفیکشن ها نیز در هر دو گوشی متفاوت هستند، نوتیفیکیشن ها در گوشی های شيائومی مشابه با گوشی اپل طراحی شده اند. در سامسونگ نیز نوار کنترل به همراه نوتیفیکیشن ها در یک راستا قرار دارد.

کیبورد های دو گوشی باهم دیگر تفاوت چندانی ندارند، اما در کل می توان گفت که دسترسی به علائم نگارشی در کیبورد سامسونگ آسان تر از شيائومی می باشد.

برنامه ی دوربین:

برنامه ی دوربین این دو رابط کاربری باهم دیگر تفاوت زیادی دارد. اما رابط کاربری شيائومی بعد از آپدیت شدن، شباهت به برنامه ی دوربین سامسونگ پیدا کرد. و تفاوت زیادی باهم ندارند و هر دو برای عکاسی کردن عالی می باشند.

انتخاب رمز برای تمامی نرم افزار ها:

یکی از مهم ترین ویژگی های رابِط کاربری شيائومی این است که شما بعد از نصب هر نرم افزار می توانید برای آن رمز تعیین کنید. که این اقدام، موجب بالاتر رفتن امنیت برنامه خواهد شد. اما این امکان در رابط کاربری سامسونگ وجود ندارد.

انیمیشن های رابِط کاربری شيائومی:

در رابط کاربری شیائومی در هنگام نمایش نوتیفیکیشن، باز و بسته کردن برنامه ها، حذف نرم افزار و… انیمیشن های خاصی به نمایش در می آید. که این ویژگی در رابط کاربری شامسونگ وجود ندارد.

آخرین تغییرات رابط کاربری شیائومی در نسخه 13

رابط کاربری MIUI 13 برای گوشی های شيائومی دارای قابلیت های خاص و منحصر به فردی است. که در ادامه به معرفی این قابلیت های منحصر به فرد می پردازیم.

جعبه ابزار هوشمند (Smart tool box)

این جعبه ابزار قبل از این، در MIUI ویدئو یا نرم افزاری مانند تیک تاک در دسترس قرار داشت و این اجازه را به کاربر ها می داد که نرم افزار های مختلف را در پنجره های کوچک باز و اجرا کنند. دقیقا مانند اج اسکرین که در دستگاه های سامسونگ این دسترسی را به وجود می آورد. در miui 13 این جعبه ابزار هوشمند، قابل دسترسی در تمامی بخش ها می باشد. شما با این قابلیت می توانید به صورت همزمان به تمامی امکانات دسترسی داشته باشید و از آن ها استفاده کنید.

ذخیره سازی آخرین تنظیمات دوربین

تا قبل از این وقتی شما از نرم افزار دوربین استفاده می کردید و تنظیمات مختلف را روی آن پیاده سازی می کردید، به محض بستن برنامه، تنظیمات به حالت پیش فرض بر می گشت و ذخیره ای صورت نمی گرفت. اما در آخرین آپدیت MIUI 13 این اتفاق رخ نمی دهد. باید گفت، وقتی که شما دوربین را می بندید، هر تنظیمی که در زمان باز بودن برنامه اعمال کردید، اعمال و ذخیره خواهد شد.

تغییر نمایش میزان حرارت باتری

در آخرین نسخه ی MIUI بهینه سازی باتری بهتر صورت گرفته است. به همین منظور در موقعیت های اضطراری و کمبود شارژ بهینه سازی خوبی صورت خواهد گرفت. دَر این میان نمایش میزان حرارت باتری در این آپدیت جدید نیز تغییر پیدا کرده است. در نسخه ی قبلی، میزان حرارت باتری بر حسب سلسیوس یا سانتی گراد نمایش داده می شد، اما در آپدیت جدید میزان حرارت باتری را با کلماتی مانند: خنک، داغ و معمولی نشان می دهد.

با حالت Cool یا خنک، دمای باتری زیر 30 درجه ی سانتی گراد می باشد. وقتی که دمای باتری به بالا تر از 40 درجه ی سانتی گراد برسد با عبارت Hot مواجه خواهید شد. دمای بین 31 تا 39 درجه ی سانتی گراد نیز حالت نرمال یا معمولی می باشد.

کاهش سطح هشدار کم بودن شارژ باتری

تا قبل از این وقتی شارژ باتری به 30 درصد می رسید، نمایشگر میزان کم بودن شارژ باتری روشن می شد اما حالا وقتی که درصد شارژ باتری به 15 درصد برسد، شما با این اخطار مواجه خواهید شد.

پین کردن برنامه در صفحه ی اشتراک گذاری

یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین تغییرات این نسخه از رابط کاربری شیائومی این است که شما می توانید برنامه های پر کاربرد مختلف را در صفحه ی اشتراک گذاری اندروید پین کنید.

علاوه بر این ها قابلیت دیگری نیز در آخرین نسخه رابط کاربری شيائومی وجود دارد. قابلیتی مانند: اضافه شدن واتر مارک برای مستندات و فضای ابری Mi Drive در قسمت مدیریت فایل ها که شما به وسیله ی این قابلیت می توانید از کپی شدن غیر مجاز مستندات مهم خود در گوشی محافظت کنید. با این قابلیت، امکان دسترسی مستقیم به فایل های ذخیره شده در فضای ابری شیائومی نیز از طریق میان بر Mi Drive در برنامه ی مدیریت فایل ها برای کاربران فراهم شده است.